Adverbia moralia

  Autor: Stanisław Herakliusz ...

Czytaj więcej

Altum Opaleniae

    Autor: Piotr ...

Czytaj więcej

Arctos et antarctos

Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Arctos et ...

Czytaj więcej

Chwała z Krzyża

  Autor: Marcin Hińcza Tytuł: Chwała z ...

Czytaj więcej

Divae themidis insignia

  Autor: Rafał Kazimierz Arteński Tytuł: ...

Czytaj więcej

Echo

  Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Echo głosu ...

Czytaj więcej

Encyclo paedia theologica

  Autor: Kazimierz ...

Czytaj więcej

Festum Innocentiae

  Autor: Józef Bogucki Tytuł: Festum ...

Czytaj więcej

Flores vitae

  Autor: Jan Sebastian Piskorski   Tytuł: ...

Czytaj więcej

Icones symbolicae

  Autor: Andrzej Młodzianowski Tytuł: Icones ...

Czytaj więcej

Młotek duchowny

  Autor: Paweł Mirowski Tytuł: Młotek ...

Czytaj więcej

Nabożne westchnienia

  Autor: Mikołaj ...

Czytaj więcej

Pełnia chwały

Autor: Stefan Jaworski Tytuł: Pełnia ...

Czytaj więcej

Peristroma regum

  Autor: Andrzej Maksymalian ...

Czytaj więcej

Plęsy anjołów

  Autor: Marcin Hińcza Tytuł: Plęsy ...

Czytaj więcej

Pobożne pragnienia

  Autor: Herman Hugon, tłum. Aleksander ...

Czytaj więcej

rotuły

    Autor: Mikołaj Kochanowski Tytuł: ...

Czytaj więcej

Serce poświęcone

  Autor: Mikołaj Mieleszko Tytuł: [Serce ...

Czytaj więcej

Symbolica vitae Christi

  Autor: Tomasz Treter Tytuł: Symbolica ...

Czytaj więcej

Theatrum virtutum

  Autor: Tomasz Treter Tytuł: Theatrum ...

Czytaj więcej

Tomasz Treter, Szkice nieznanych emblematów z włoskiego notatnika

W odnalezionym przez Alicję Bielak w 2020 r. szkicowniku ...

Czytaj więcej

Prev Next
 

Autor: Józef Bogucki

Tytuł: Festum Innocentiae seu orginali noxae non obnoxiae Marianae conceptionis concionotario cultu celebratum cum octava a P. Josepho Bogucki Polono Soc. Jesu.

Editio princeps: Lublin 1724, Typis Collegii Soc. Jesu

Rytownik i autor projektu: nieznani

Dostęp: starodruk

W panegiryku Boguckiego pojawia się tylko jeden emblemat, który – ze względu na jego heraldyczny charakter – można nazwać stemmatem. Pod względem formy obydwie kompozycje nie różnią się między sobą, o stemmatycznym charakterze decyduje heraldyczna tematyka. Ilustracja, zawierająca motto zaczerpnięte z Owidiusza: "Iussit scribere amor", przedstawia rękę wynurzającą się z chmur, trzymającą pióro i rysującą Łękawicę – figurę uszczerbioną z herbu Habdank. Nad nią znajduje się maksyma z Barleusa i nadpis wymieniający właśnie nazwę „Habdank” jako symbol szlacheckiej rodziny (Insigne nobilissimae domus).  Chodzi o Skarbków Kiełczewskich, a konkretnie Antoniego, Tomasza i Remigiana, którym dedykowane jest całe dzieło.

 

 

Motto:

Non breve fastorum, dextera scribit opus
(Casparus Barlaeus, Elegiarum, III: Ad Constantinum Hugenium, 26)

Pictura:

Scribere iussit amor [Miłość każe pisać]
(Ovidius Publius Naso, Heroides, 4,10)

Subscriptio:

Aurato Fortuna stylo vos scribere iussit,
Ferrato Lechicus Mars celebrare iubet.
Ast impar utrque, manus, sacra dogmata sumsit,
"Scribere" nam "iussit" religiosus "amor".

Motywy:

Pisząca ręka, herb Abdank, Łękawica, ręka wynurzającą się z chmur

 

 

 

Buchwald-Pelcowa P., Emblematy w drukach polskich i Polski dotyczących: bibliografia,  Warszawa 1981,

Juda M., Stemmata w drukach lubelskich XVII-XVIII wieku, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy”, 4 (38), 2014;

Pelc J., Słowo – obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych., Warszawa 2002;

Projekt finansowany przez

  Partnerzy 

Biblioteka Narodowa

 

 

Publikacja na licencji