CFP

Interesują nas zarówno opisy całych zbiorów emblematycznych, jak i pojedynczych utworów. Przykładowe problemy badawcze:

  • Charakter związku słowa i obrazu w tym rodzaju twórczości artystycznej: komentarz, uzupełnienie czy rozdzielna egzystencja? Stosunek teorii w dawnych poetykach do praktyki, dzisiejsze techniki interpretacji.
  • Współczesne metody analizy: ikonologia, interpretacje kontekstowe, analizy semiotyczne i inne.
  • Od icones do ekfrazy: jakie obrazy i czyje oblicza komentowano?
  • Emblematyka, poezja wizualna i im podobne praktyki jako prehistoria „liberatury”? Jak czytano emblematy?
  • Widoczność gatunków emblematycznych w dawnej ikonosferze (utwory okolicznościowe, obecność w architekturze, ryciny na usługach publikacji encyklopedycznych i dydaktycznych).
  • Emblema sacra – w kręgu wiary w transcendencję znaków: poezja medytacyjna, poezja święta.
  • Polskie zbiory emblematyczne i ich kręgi tematyczne: poezja, nauka, historia, wiara.
  • Sylwetki zapomnianych polskich miedziorytników i pisarzy-emblematystów.
  • Historia oficyn specjalizujących się w tego typu drukach na terenie I Rzeczpospolitej.
  • Funkcja ilustracji w dawnych drukach polskich (np. ryciny w XVI-wiecznych wydaniach Biblii).

Ze względu na popularyzatorski charakter witryny maksymalna objętość tekstu wynosi 15 tys. znaków (ok. 6 stron maszynopisu.

Teksty lub ich propozycje proszę przesyłać pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wytyczne dotyczące redakcji tekstu: plik do pobrania

Deadline: przyjmujemy zgłoszenia przez cały rok

Projekt finansowany przez

  Partnerzy 

Biblioteka Narodowa

 

 

Publikacja na licencji